Fair Fysio

Warming-upjasper van der aa 1 20140409 1996320671

Mijn naam is Jasper van der Aa, fysiotherapeut en praktijkhouder bij Fair Fysio, maar bovenal groot  sportliefhebber.  Zelf beoefen ik een groot aantal sporten (o.a. tafeltennis, fitness, hardlopen, wielrennen). Veel andere sporten, zoals handbal (en dan met name jullie club HCB natuurlijk), volg ik van een afstandje.

Op deze plek zal ik vanaf nu iedere maand een informatief artikeltje schrijven over sport, blessures en alles wat daarmee te maken heeft. Dit stukje zou je daarom kunnen beschouwen als de warming-up. Logisch dat het daar dan ook over gaat.

Een warming-up bereidt het lichaam voor op een fysieke inspanning. Handbal is een intervalsport. Dus veel korte sprintjes en explosieve bewegingen maar je moet de inspanningen tegelijkertijd ook een uur lang vol kunnen houden.

Voor wat dit laatste betreft betekent dit dat het van belang is dat het aerobe systeem wordt geactiveerd. Vooraleer dit systeem op volle toeren draait ben je echter al een paar minuten verder. Bij het opstarten van een inspanning put je namelijk eerst voornamelijk uit je fosfaatsysteem (voor de directe energie en de snelle, korte inspanningen: 0-10 seconden) , vervolgens uit het anaerobe systeem (energielevering zonder zuurstof, eerste 3 minuten) en tot slot uit het aerobe systeem. Dit laatste is de meest efficiƫnte vorm van energievoorziening maar is tevens het traagst in de energielevering. Dit omdat er hierbij voornamelijk vet als energiebron wordt gebruikt en dat laat zich maar erg langzaam omzetten in energie. Maar daar zal ik nu niet verder op ingaan.

Belangrijk is dus dat het aerobe systeem wordt geactiveerd. Aeroob wil zeggen dat er zuurstof nodig is om de energielevering tot stand te brengen. Zuurstof wordt via je bloed naar de spieren getransporteerd. In rust gaat het grootste gedeelte van het bloed richting je organen. Je spieren heb je dan immers minder hard nodig. Tijdens inspanning verschuift dit en gaat het grootste gedeelte van het bloed in je lichaam juist naar je spieren om die van de broodnodige zuurstof te voorzien.

Naast het op gang brengen van de doorbloeding is het belangrijk dat de weefsels in je lichaam, je spieren en dergelijke, geleidelijk aan de gewenste belasting worden blootgesteld. Ga dus niet meteen tien sprintjes trekken of als een kamikaze je doelman/-vrouw onder vuur nemen om je op te warmen maar bouw die belasting langzaam op. Dus eerst rustig inlopen en ingooien en pas later tempoverhogingen, sprintjes en explosieve (sprong)schoten. Probeer ook zo specifiek mogelijk te belasten. Een stukje handbalspecifieke oefeningen zoals passen, springen en een kort positie- of partijspel horen dus ook bij de warming-up.

Tot slot nog een opmerking over rekken. Vaak zie je sporters tijdens de warming-up van allerhande stretchoefeningen uitvoeren. Tot nu toe is er geen bewijs dat rekken, voor of na het sporten, helpt om blessures te voorkomen. Wel zijn er aanwijzingen dat de sportprestaties zouden kunnen verbeteren wanneer men op het juiste tijdstip op de juiste manier rekt. Voor handbal zal verend rekken voor de wedstrijd/training waarschijnlijk het meest effectief zijn. Nogmaals, dit is niet om blessures te voorkomen maar alleen om mogelijk de prestaties te verbeteren.

Een warming-up kun je op 1001 manieren doen. Het belangrijkste dat je moet onthouden is dat je de intensiteit geleidelijk opbouwt en de belasting zo handbalspecifiek mogelijk maakt. Een goede warming-up kan mogelijk een bezoek aan de fysiotherapeut voorkomen.